Realisatie van het beleid

Beheer Openbare Ruimte

Beleidsdoelstellingen

De mogelijkheden om voor het openbaar vervoer voorzieningen te verbeteren en lijnen uit te breiden zijn uiterst beperkt. Een extra verbinding van west naar oost en vice versa is niet haalbaar gebleken. Wij zetten ons in om in het overleg met de vervoerder zo goed mogelijk op te komen voor de belangen van onze inwoners. Wij maken onze wensen kenbaar voor de nieuwe dienstregeling en bekijken alternatieve vormen van openbaar vervoer.

Wij proberen de woon- en leefomgeving van onze inwoners in goede staat te houden en achterstallig onderhoud te voorkomen. Wij merken wel dat door tal van ontwikkelingen, zoals uitbreiding van areaal, wet- en regelgeving, de overdracht van beheertaken door andere overheden, en de doorlooptijd van projecten dat dit met de beschikbare capaciteit dit steeds lastiger wordt.

Bij de inrichting van de openbare ruimte besteden wij veel zorg aan een goede en veilige inrichting. Bij herinrichtingen betrekken wij de inwoners. Bij nieuwe projecten is de inrichting bij vooral de particuliere woningbouwprojecten een aandachtspunt. In de ontwerpfase komt het voor dat te weinig ruimte wordt gereserveerd voor de benodigde infrastructuur, waardoor de inrichting niet kan voldoen aan onze inrichtingseisen.

Bij de inrichting van nieuwe speelplekken en renovatie van bestaande speelplekken houden wij uitdrukkelijk rekening met de demografie in de wijk, zodat de speelvoorzieningen zijn afgestemd op de leeftijdscategorieën van de kinderen. Uiteraard worden de inwoners, en dan vooral de kinderen zelf, betrokken bij het ontwerp van de speelplek. Bij nieuwe speelplekken streven wij naar meer uitdagende en natuurlijke speelplekken. Voorbeelden daarvan zijn de speelplekken in de Verwondering. Streekworkouts leggen wij alleen aan wanneer hiervoor initiatieven zijn in de samenleving. In het afgelopen jaar zijn die er niet geweest.

Met het vaststellen van het nieuwe beheerplan Recreatieve Voorzieningen hebben wij een basis gelegd voor een goed beheer van de recreatieve voorzieningen in onze gemeente. In de tweede helft van 2017 hebben wij hiertoe een eerste aanzet gegeven.

In 2017 is het aantal begravingen lager geweest dan in vorige jaren. Het is niet te zeggen dat hiermee het aantal crematies verder is toegenomen. Op dit moment ligt dat percentage rond de 60%. Eind 2017 hebben wij op de begraafplaats in Nieuwkoop een urnentuin aangelegd. In het voorjaar van 2018 gebeurt dat ook in Ter Aar.

Wij hebben een goede samenwerking met het Platform Senioren en Gehandicapten Nieuwkoop (PGSN), met als doel de openbare ruimte goed toegankelijk te houden voor ouderen en minder validen. In 2017 heeft het PGSN een schouw uitgevoerd en ons de rapportage overhandigd. Met de aandachts- en verbeterpunten gaan wij aan de slag. Het PGSN wordt ook betrokken bij de totstandkoming van inrichtingsplannen.

Activiteiten

Activiteit

Realisatie

Actualiseren beheerplan Gemeentelijke gebouwen.

In 2017 zijn wij gestart met het actualiseren van de beheerplannen voor de gebouwen en het bijstellen van het meerjarenonderhoudsplan. In tegenstelling tot onze verwachting hebben wij de werkzaamheden niet kunnen afronden. Dit houdt verband met de werkzaamheden ten behoeve van projecten naast het reguliere onderhoudswerk.

Ontwikkelen en uitvoeren van zwerfvuilprojecten.

De inzet van WSW-medewerkers voor het verzamelen van zwerfvuil is gestopt. Deze niet projectmatige werkzaamheden worden niet langer dor Nederland Schoon gesubsidieerd. In het afgelopen jaar is samen met scholen en verenigingen aandacht besteed aan een schone woonomgeving zonder zwerfvuil onder de titel 'Schoon Belonen'. Dit project is gestopt. Eind 2017 is gestart de voorbereiding van het project 'Afvalvrije Scholen'. Begin 2018 wordt bezien of dit project via Nederland Schoon kan worden gefinancierd.

Uitvoering van maatregelen voor het oplossen van knelpunten m.b.t. landbouw- en zwaar vrachtverkeer, zoals opgenomen in de regionale rapportage.

In opdracht van de gemeenten Nieuwkoop, Alphen aan den Rijn en Bodegraven-Reeuwijk heeft de Roelofsgroep verder onderzoek gedaan naar de verkeersstromen van vracht- en landbouwverkeer. Het onderzoek heeft geleid tot oplossingsrichtingen voor de knelpunten die eerder in een grootschaliger regionaal onderzoek zijn geconstateerd. Het onderzoek is eind 2017 afgerond en de resultaten zijn aan de raad gepresenteerd. In het voorjaar van 2018 wordt een plan van aanpak opgesteld.

Weren van doorgaand vracht- en landbouwverkeer door de kernen en instellen omleidingsroutes.

Met de reconstructie van de Aardamseweg in het voorjaar van 2017 is ook de omleiding van landbouwverkeer via de Westkanaalweg, Hertog van Bijerenlaan, en Ringdijk een feit. Vracht- en landbouwverkeer kan niet langer gebruik maken van de Aardamseweg. Op dit moment werken wij nog aan een passende oplossing voor het voorkomen van doorgaand vrachtverkeer over het Zuideinde in Nieuwkoop.
In het kader van het onderzoek dat in de activiteit hierboven is beschreven, is ook de provincie betrokken. Het toestaan van landbouwverkeer op provinciale wegen is daarbij een cruciaal onderwerp van gesprek. Wanneer de provincie bereid is landbouwverkeer op de provinciale wegen toe te staan, is het beter mogelijk om vracht- en landbouwverkeer uit de kernen te weren.

Overleg met de provincie Zuid-Holland over verbetering van de doorstroming op de N207.

De verbreding van de N207 is in uitvoering. Wij blijven aangesloten en geïnformeerd over de ontwikkelingen.

Verbeteren van bestaande voorzieningen voor openbaar vervoer.

In december 2017 is buslijn 184 (Alphen aan den Rijn – Nieuwveen, via Langeraar/Papenveer) opgeheven. Ter compensatie wordt buslijn 147 ingezet en rijdt drie ritten in de ochtend. Start halte Kuijperserf in Langeraar, vervolgens rijdt de bus via Nieuwveen en Nieuwkoop naar Alphen aan den Rijn. Met deze oplossing kunnen scholieren gebruik blijven maken van het openbaar vervoer.

Vanaf de zomer van 2017 voorziet buurtbus 727 Langeraar overdag in een verbinding tussen de kernen Langeraar, Ter Aar, Papenveer en Nieuwveen. Met een aansluiting van de buurtbus op de halte Kruisweg (N207) is er tevens een overstapverbinding met Alphen aan den Rijn. De grotere kernen Ter Aar en Nieuwveen hebben met de reguliere buslijnen 182 en 147 een goede rechtstreekse verbinding met Alphen aan den Rijn.

Op verzoek van Arriva hebben wij in 2017 onze wensen ingediend met betrekking tot de komende nieuwe dienstregeling.
Lijn 147: Een extra late dienstregeling in de avond. Dit is bepalend voor o.a. werknemers Ipse de Bruggen en uitbreiding bedrijventerrein Schoterhoek. Hierop heeft Arriva positief gereageerd en zal dit onderzoeken.
Lijn 147 / 182: Onderzoeken of het (als proef) op enkele ritten per dag mogelijk is om een extra lus te rijden via de rotonde Zegerbaan / Oostkanaalweg (vanaf rotonde Oostkanaalweg / Nieuwkoopseweg) om zo een aansluiting tussen de 147 en de 182 aan te bieden waarmee een verbinding tussen Nieuwkoop en Aarlanderveen en Ter Aar mogelijk wordt. Helaas is op deze wens niet positief gereageerd. Arriva ziet geen vervoersvraag tussen deze kernen om daarvoor extra kosten te maken tegen minimale opbrengsten. De kernen zijn verbonden door een overstap in Alphen aan den Rijn.
Lijn 101: Uitzoeken mogelijkheid om in de ochtendspits en in de avondspits een rit toe te voegen, zodat er dan niet een uur tussen de ritten zit, maar een half uur. Hiermee kan de lijn een meer serieuze optie blijven voor vervoer tussen Nieuwkoop en Woerden. In ieder geval wenst de gemeente te benadrukken dat deze lijn moet worden behouden en het voorzieningenniveau zeker niet achteruit moet gaan. Ook deze wens is niet gehonoreerd. Het huidige gebruik van lijn 101 rechtvaardigt geen hogere frequentie. De hoge kosten wegen niet op tegen de beperkte meeropbrengsten van nieuwe reizigers.

Onderzoek naar de mogelijkheden van een openbaar vervoer verbinding van west naar oost.

Deze verbinding verloopt nu via Alphen aan den Rijn en wordt als afdoende beschouwd. Wij doen derhalve verder geen onderzoek naar mogelijkheden. Wel betrekken wij dit jaarlijks bij onze gesprekken met Arriva over de dienstregeling en dan met name de inzet om tot verbetering te komen.

Fietspad Zevenhovenseweg.

Uit de gesprekken die wij hebben gevoerd met aanwonenden, hebben wij vastgesteld dat er bij hen geen draagvlak is en met ook niet bereid is medewerking te verlenen aan de realisatie van een vrij liggen fietspad. In december 2017 is door de raad besloten een bedrag van € 45.000 beschikbaar te stellen voor het treffen van noodzakelijke maatregelen om de weg voor fietsers veiliger te maken.  Daarnaast is besloten tot een breder onderzoek naar de mogelijkheden om een fietspad te realiseren. De Reserve ‘Zevenhovenseweg’ blijft hiervoor in stand. Na de opdrachtformulering en aanbesteding, wordt het in het voorjaar van 2018 met het onderzoek worden gestart. In het voorjaar worden ook de chicanes verwijderd en vervangen door drempels.

Realisatie rotonde N231/Achttienkavels in Nieuwkoop.

Na uitstel van het groot onderhoud aan de N231 naar het voorjaar van 2018, heeft de provincie nu besloten het onderhoud nog een volledig jaar uit te stellen. Dat betekent ook dat de rotonde later zal worden gerealiseerd.

Uitvoering van maatregelen t.b.v. de verkeersveiligheid van fietsroutes.

Alle werkzaamheden zijn uitgevoerd. De geplande fietssuggestiestroken worden meegenomen in het toekomstige asfaltonderhoud. De subsidieafrekening moet nog plaatsvinden.

Inzetten van verkeerseducatie naast fysieke maatregelen.

Dit betreft een doorlopende activiteit.

Inzetten van snelheidsregistratie met Smileys.

Dit betreft een doorlopende activiteit. De smileys worden wisselend op verschillende locaties neergezet.

Strikte toepassing van de vastgestelde parkeernormen, ook voor projecten van derden.

De parkeernormen worden toegepast.

Realisatie van extra parkeergelegenheid in gebieden met een te hoge parkeerdruk bij de uitvoering van groot onderhoud en herinrichtingen.

Bij groot onderhoud worden de mogelijkheden om parkeergelegenheid uit te breiden altijd onderzocht. Dit jaar zijn er geen herinrichtingen geweest waarbij het uitbreiden van parkeervoorzieningen aan de orde was. In de voorbereidingen van de herinrichting van de woonstraten in Langeraar wordt het uitbreiden van parkeerplaatsen wel meegenomen.

Onderzoek parkeerproblematiek kern Nieuwkoop.

Dit onderzoek wordt betrokken wij bij de visie voor de ontwikkeling van het dorpscentrum van Nieuwkoop.

Stimuleren van diverse vormen van zelfbeheer door inwoners.

Dit betreft een doorlopende activiteit. Wij spelen positief in op bewonersinitiatieven voor zelfbeheer en sluiten daarvoor overeenkomsten met bewoners of bewonersgroepen. Vanaf het voorjaar ondersteunen wij een initiatief in het Argonnepark en hebben wij overeenkomsten afgesloten met bewoners in de Zwanenlaan en de Stouthandelstraat in Ter Aar.

Onderzoek naar locaties en realisatie van natuurlijke speelplekken voor de jeugd.

Vanaf dit voorjaar bekijken wij met lokale initiatiefnemers en bewoners de mogelijkheden om in het Argonnepark een natuurlijke speelplek te realiseren. Wij zijn hierover nog in gesprek met de dorpsraad en de aanwonenden. Wij werken ook aan een meer uitdagende speelplek in Papenveer.

Realisatie van urnentuinen op de begraafplaatsen Nieuwkoop en Ter Aar.

Op de begraafplaats in Nieuwkoop is een urnentuin gerealiseerd. In Ter Aar is dit gepland in het voorjaar van 2018.

Opstellen Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP).

Eerder is besloten het actualiseren van het GVVP mee te nemen bij de uitwerking van de Omgevingswet en het opstellen van een omgevingsvisie. Mede in relatie met de problematiek van het vracht- en landbouwverkeer wordt het actualiseren van het GVVP urgent. Dat kan betekenen dat toch eerder wordt gestart met de actualisatie.