3.3 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
Inleiding
In januari 2016 heeft de gemeenteraad het Rekenkamerrapport 'Hoe doeltreffend is het beheer en onderhoud van kapitaalgoederen in Nieuwkoop?' vastgesteld. In dit rapport beveelt de rekenkamer aan om per beheerplan vijf politiek relevante kernvragen centraal te stellen. In deze paragraaf stellen we alle plannen voor het beheer van kapitaalgoederen aan de orde. Daarbij hebben we de kernvragen uit het rapport als richtsnoer gehanteerd.
Algemeen
Deze paragraaf geeft aan hoe kapitaalgoederen in gemeentelijk eigendom worden beheerd. In de Financiële verordening 2017 ex artikel 212 van de Gemeentewet staat in Artikel 22 dat het college de verplichte onderdelen op grond van artikel 12 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten opneemt bij de begroting en jaarstukken.
Beleidskader
De beheervisie openbare ruimte vormt het beleidskader voor het beheer en het beoogde onderhoudsniveau van de openbare ruimte. Uitvoering van dit beleidskader moet leiden tot een bestendige situatie waarin deze kapitaalgoederen worden onderhouden volgens de vastgestelde functionaliteit en kwaliteitsniveau (schoon, heel en veilig), waarbij de totale kosten in beeld worden gebracht.
Het beleidskader voor de kapitaalgoederen bevat per kapitaalgoed:
- De werkzaamheden die we voor de instandhouding van het kapitaalgoed moeten doen;
- Besloten onderhoudsniveau;
- De grootte van het areaal;
- De kosten van de instandhouding van het kapitaalgoed, zoals klein- en groot onderhoud en vervangingskosten;
- De huidige staat van onderhoud, zoals de technische beoordeling en schouw van de kwaliteit van het kapitaalgoed;
- Het scenario voor onderhoud van kapitaalgoederen.
Wat kost het?
Het onderhoud van kapitaalgoederen wordt onderverdeeld in regulier onderhoud, groot onderhoud en rehabilitatie. De huidige bedragen in de begroting zijn gebaseerd op de nu vastgestelde plannen inclusief eventuele mutaties. Bij de actualisatie of bij het opstellen van nieuwe beleids- en beheerplannen worden de financiële kaders opnieuw vastgesteld.
Regulier onderhoud
Dit betreft werkzaamheden en maatregelen van kort cyclisch karakter, zoals het verhelpen van meldingen en schadeherstel. Goed, consequent uitgevoerd regulier onderhoud is levensduur verlengend. De kosten worden gedekt uit de beheer- en onderhoudsbudgetten, die jaarlijks in de begroting beschikbaar worden gesteld. Als gevolg van de gewijzigde regelgeving is de toerekening van de directe salariskosten en de overhead vanaf 2017 gewijzigd.
Groot Onderhoud
Hieronder vallen de werkzaamheden die ervoor zorgen dat de kapitaalgoederen tijdens hun levensduur in goede staat blijven. De kosten voor deze werkzaamheden worden gedekt uit de verschillende voorzieningen. Deze voorziening wordt jaarlijks gevoed met een dotatie uit de begroting, waarmee pieken en dalen in de uitgaven worden geëgaliseerd binnen die voorzieningen. Bij de actualisatie van de beheerplannen kan de omvang van de dotatie wijzigen.
Rehabilitaties
Dat is het totaal van een kapitaalwerk aan het eind van de levensduur of het uitvoeren van levensduur verlengende maatregelen. Deze investeringen van maatschappelijk nut worden vanaf 2017 geactiveerd en in een aantal jaar afgeschreven. Op basis van het investeringsplan 2018-2021 zijn de investeringsbedragen geraamd en de cumulatieve kapitaallasten berekend.
Wegen
Gewenst kwaliteitsniveau
Het beheerplan is erop gericht de staat van wegen op het vastgestelde onderhoudsniveau te houden. Dit is CROW kwaliteitsniveau B (sober en doelmatig) en bij winkelcentra en ouderencentra kwaliteitsniveau A (goed). Kwaliteitsniveau B is gericht op een sobere en doelmatige weginrichting. De onderhoudsmaatregelen zijn in hoofdlijnen gericht op veiligheid en duurzame instandhouding.
Maatschappelijke doelstellingen
Een kwalitatief goede infrastructuur draagt bij aan het welzijn en de veiligheid van burgers.
Een functionele en goed onderhouden infrastructuur is van groot economisch belang en draagt er toe bij dat de gemeente Nieuwkoop een aantrekkelijke plaats is om in te wonen, te werken en te recreëren.
Wegen hebben een grote impact op het leefklimaat van aanwonenden. Er is diverse wetgeving met als doel het ontstaan van bovenmatige overlast of schade door geluid en trillingen te voorkomen. Wij passen deze wetgeving op juiste wijze toe en gaan zo op verantwoorde wijze om met het leefklimaat van onze inwoners.
Voortgang in de realisatie van de doelstelling
Het vastgestelde kwaliteitsniveau in het Beheerplan wegen 2017-2021 sluit aan op de maatschappelijke doelstelling. Het budget dat jaarlijks wordt gegenereerd om de wegen op het vastgestelde niveau te onderhouden is in het geactualiseerde beheerplan opnieuw vastgesteld en toereikend. Voor regulier- en klein onderhoud is over de periode 2012-2017 een tekort ontstaan, veroorzaakt door areaaluitbreiding en stijging van kostprijzen. Dit is in de begroting verwerkt. Autonome kostenstijgingen door areaal en kostprijzen worden voortaan jaarlijks in de begroting meegenomen.
Er zijn geen wegen die functioneel niet bruikbaar zijn. Om de functionaliteit te kunnen waarborgen was reconstructie van de Noordse Dorpsweg op korte termijn zeer noodzakelijk. Deze werkzaamheden zijn al gestart en worden naar verwachting in het tweede kwartaal van 2018 afgerond.
De algemene tendens is dat het hoeveelheid verkeer toeneemt, inclusief de hoeveelheid zwaar vracht- en landbouwverkeer. Het geactualiseerde beheerplan bevat beleidsuitgangspunten t.a.v. belasting, geluidshinder en trillingshinder. Deze uitgangspunten zijn toegevoegd aan de randvoorwaarden voor het beheer van wegen.
Beheerplan
Het beheer- en beleidsplan wegen 2017-2021 is op 16 november 2017 vastgesteld. De belangrijkste beleidsuitgangspunten uit het beheerplan zijn:
- kwaliteitsniveau;
- asfaltverharding in woonstraten (30 km/h zone) vervangen door elementenverharding;
- asfaltverharding van de buurtontsluitingswegen met een doorgaand karakter in de kernen handhaven;
- starten met het ophogen van zettingsgebieden;
- terughoudend opstellen bij uitvoeren onderhoud wegen op dijklichamen;
- participatie een goede plaats geven bij rehabilitatieprojecten;
- voldoende aandacht voor wet- en regelgeving op het gebied van trillings- en geluidshinder door wegen.
Wat hebben we gedaan?
Groot onderhoud Wegen | Gepland | Afgerond | Uitgesteld |
---|---|---|---|
Onderhoud asfalt vanuit weginspectie 2017 - 2021 | 2017 | nee | Resterende werkzaamheden worden uitgevoerd in 2018 |
Onderhoud elementen vanuit weginspectie 2017 - 2021 | 2017 | nee | Resterende werkzaamheden worden uitgevoerd in 2018 |
Langeraar | |||
Asfalteren Langeraarseweg binnen bebouwde kom | 2017 | ja | |
Langeraarseweg aansluiting Dorpscentrum tot aansluiting Vivero | 2018 | ||
Nieuwkoop | |||
Aambeeld - rijbaan hertegelen | 2017 | ja | |
Achterweg (rehabilitaties 2014 inclusief indexering) | 2018 | ||
Bernardlaan, herstel fundering en rijbaan | 2017 | nee | Werkzaamheden worden uitgevoerd in 2018 . |
Kennedylaan NKP N231 - rotonde Achterweg | 2018 | ||
Zuideinde | 2020 | ||
Nieuwveen | |||
Nieuwveens Jaagpad, Kattenbrug - Tolhuissluis | 2019 | ||
W,P. Speelmanweg en Kerkstraat toplaag | 2017 | ja | |
Noorden | |||
Voorweg, groot onderhoud trottoir | 2019 | ||
Gerbarastraat, bijdrage ontsluiting Driekoppenland | 2020 | ||
Noordse Buurt, grootschalig onderhoud na herinrichting | 2021 | ||
Ter Aar | |||
Papenveer Rozenlaan | 2017 | ja | |
Ringdijk fietspad (2017)+ deelrep. rijbaan (excl. toevoeging deel grondexploitatie) | 2017-2018 | ja | Deel fietspad Ringdijk is uitgevoerd. |
Oostkanaalweg, vervangen toplaag i.v.m project veilige fietsroutes | 2018 | ||
Walnootstraat herstraten | 2018 | ||
Verkeersveiligheidsplan Ter Aar Zuidwest | |||
Verbreden Zwanenlaan | 2017 | nee | Werk uitgesteld tot rehabilitatie Reigerlaan |
Algemeen | |||
Toevoeging rode suggestiestroken n.a.v veilige fietsroutes | 2017-2021 | lopend | In 2017 geen gebruik van gemaakt |
Inspectie wegen | 2018 & ‘20 | ||
Stelposten | |||
Stelpost vooronderzoeken asfalt / wegconstructies 2017 - 2021 | 2017-2021 | lopend | Beheerplan 16-11-2017 vastgesteld, te laat om stelpost aan te spreken. Besteding in 2018. |
Stelpost onderhoud achterpaden 2017 - 2021 | 2017-2021 | lopend | Beheerplan 16-11-2017 vastgesteld, te laat om stelpost aan te spreken. Besteding in 2018. |
Stelpost wateroverlast 2017 - 2021 | 2017-2021 | lopend | Beheerplan 16-11-2017 vastgesteld, te laat om stelpost aan te spreken. Besteding in 2018. |
Stelpost herstel wortelopdruk 2017 - 2021 | 2017-2021 | lopend | Beheerplan 16-11-2017 vastgesteld, te laat om stelpost aan te spreken. Besteding in 2018. |
Voorziening noodreparaties | |||
Voorziening noodreparaties 2017 - 2021 | 2017-2021 | lopend | Beheerplan 16-11-2017 vastgesteld, te laat om stelpost aan te spreken. Besteding in 2018. |
Rehabilitatie Wegen | Gepland | Afgerond | Uitgesteld |
---|---|---|---|
Ophogen dijklichamen bijdrage Woudse Dijk | 2017 | ja | Wel uitgevoerd, maar nog niet afgerekend. |
Ophogen dijklichamen bijdrage fietspad Tolhuiskade | 2017 | ja | Wel uitgevoerd, maar nog niet afgerekend. |
Ophogen dijklichamen | 2019 | ||
Langeraar | |||
Woonkern Langeraar (2015 groot onderhoud) | 2018 | ||
Langeraarseweg omzetten tegelfietspad naar asfalt | 2018 | ||
Nieuwkoop | |||
Achttienkavels (N231-Hogedijk) | 2018 | ||
De Dulen park, asfalt naar halfverharding | 2017 | nee | Werkzaamheden worden uitgevoerd in 2018. |
Industrieterrein De Olm - ontsluiting transportbedrijf | 2017 | nee | Werkzaamheden worden uitgevoerd in 2018. |
Roerdomplaan NKP asfalt naar klinkers | 2020 | ||
Nieuwveen | |||
Nieuwveen Dorpsstraat (2014) | 2017 | ja | |
Nieuwveen fietspad Johannespad | 2017 | ja | |
Nieuwveen fietspad W.P. Speelmanweg Korenveldweg N460 | 2020 | ||
Noordeinde | |||
Noordeinde zuid asfalt naar klinkers | 2018 | ||
Dijklichaam N231 t/m Dorpsstraat ZH | 2021 | ||
Noorden | |||
Noordse Dorpsweg (2015 inclusief indexatie t.o.v. raming 2012) | 2017 | nee | Werkzaamheden worden in 2018 afgerond. |
Noordse Dorpsweg zijweg (verharding) | 2017 | nee | Werkzaamheden worden in 2018 afgerond. |
Veenpad omzetten tegelfietspad naar asfalt | 2020 | ||
Kerklaan, asfalt omzetten naar betonplaten | 2017 | nee | Werkzaamheden worden in 2018 afgerond. |
Ter Aar | |||
Herinrichting Aardamseweg groot onderhoud 2013 + € 450.000 rehabilitatie | 2017 | nee | Laatste restpunten van het project worden in 2018 afgerond. |
Zettingsgevoelig gebied Ter Aar | |||
KWL Muraltstr, P.v.Schravendijkstraat, A.v.Heusdenstraat, Pr. Marijkestraat | 2021 | ||
Herstraten en ophogen Venenbuurt | 2020 | ||
Ophogen parkeerplaatsen Vogelbuurt, Patrijslaan en Reigerlaan | 2019 | ||
Verkeersveiligheidsplan Ter Aar Zuidwest | |||
van Schagenhof + deel Hoogerheijdestraat tot school, asfalt naar klinkers | 2019 | ||
Zwanenlaan, asfalt naar klinkers | 2019 | ||
Vierambachtstraat tussen drempel nabij school en aansluiting Ringdijk | 2019 | ||
Woerdense Verlaat | |||
Woerdense Verlaat fietspad Grechtkade | 2017 | ||
Zevenhoven | |||
Herstel scheurvorming Jonge Zevenhovenseweg | 2021 |
Financiële ontwikkeling
VZ onderhoud wegen (x € 1.000) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | ||||
Stortingen | 1.883 | 1.773 | 2.233 | 2.362 | 1.342 | |||
Onttrekkingen | 1.269 | 3.765 | 1.568 | 660 | 2.768 | |||
Stand per 1-1 | 5.903 | 6.517 | 4.525 | 5.190 | 6.892 | |||
Stand per 31-12 | 6.517 | 4.525 | 5.190 | 6.892 | 5.466 | |||
Begrote onttrekkingen cf. bhp | 5.809 | 2.382 | 2.382 | 1.725 | 1.667 |
Openbare verlichting
Gewenst kwaliteitsniveau
Het beleid voor en daarmee de kwaliteit van de Openbare Verlichting (OV) staat beschreven in het beheerplan. We proberen het afgesproken kwaliteitsniveau en de milieudoelstellingen na te leven. Het gewenste kwaliteitsniveau is vertaald naar een meerjarenonderhoudsplan. De belangrijkste beleidsuitgangspunten zijn: duurzaam en doelmatig verlichten en de installatiekwaliteit goed op peil te houden.
Maatschappelijke doelstellingen
Functionele en goed onderhouden openbare verlichting draagt bij aan het de verkeersveiligheid, sociale veiligheid en de uitstraling van het openbaar gebied.
Voortgang in de realisatie van de doelstelling
Voorafgaand aan het opstellen van het beheerplan openbare verlichting zijn diverse onderzoeken uitgevoerd. Op basis van de voormalige NPR richtlijn en de huidige ROVL 2011 is de hoeveelheid openbare verlichting meer dan voldoende. Met name op het grensgebied net buiten de bebouwde kom ontvangen wij een klein aantal meldingen waarin een sociaal onveiligheidsgevoel een rol speelt. Als er geen sociale controle is draagt openbare verlichting niet bij aan de werkelijke veiligheid. Daarom brengen wij hier volgens het huidige vastgestelde beleid geen openbare verlichting aan
Beheerplan
Het Beheer-en beleidsplan openbare verlichting 2014-2018 is op 11 december 2014 door de gemeenteraad vastgesteld. De belangrijkste beleidsuitgangspunten uit het beheerplan zijn:
- duurzaam verlichten;
- doelmatig verlichten;
- installatiekwaliteit goed op peil houden.
Wat hebben we gedaan? | |||
Vervangen armaturen en/of masten | gepland | afgerond | uitgesteld |
Voorweg | 2012 | 2015 | |
2014 | 2014 | 2015 | |
2015 | 2015 | 2016 | |
2016 | 2016 | 2017 | |
2017 | 2017 | 2018 | Restwerkzaamheden in 2018 |
2018 | 2018 |
Financiële ontwikkeling
VZ Openbare verlichting (x € 1.000) | ||||||||
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | ||||
Stortingen | 183 | 183 | 183 | 30 | 0 | |||
Onttrekkingen | 6 | 206 | 163 | 23 | 0 | |||
Stand per 1-1 | 232 | 409 | 386 | 406 | 413 | |||
Stand per 31-12 | 409 | 386 | 406 | 413 | 413 | |||
Begrote onttrekkingen cf. bhp | 142 | 162 | 161 | 161 | 161 |
Civiele kunstwerken
Gewenst kwaliteitsniveau
Het beheerplan is erop gericht de staat van civiele kunstwerken op het vastgesteld onderhoudsniveau te houden. Dit is CROW kwaliteitsniveau B (sober en doelmatig). De onderhoudsmaatregelen zijn in hoofdlijnen gericht op veiligheid en duurzame instandhouding. De maatregelen die voortkomen uit de diverse inspecties worden bepaald op basis van dit kwaliteitsniveau. Dit is noodzakelijk om de functionaliteit, toegankelijkheid en veiligheid te garanderen.
Maatschappelijke doelstellingen
Kunstwerken zijn een essentieel onderdeel van de infrastructuur. Een kwalitatief goede infrastructuur draagt bij aan het welzijn en de veiligheid van burgers.
Een functionele en goed onderhouden infrastructuur is van groot economisch belang en draagt er toe bij dat de gemeente Nieuwkoop een aantrekkelijke plaats is om in te wonen, te werken en te recreëren.
Voortgang in de realisatie van de doelstelling
Bij het actualiseren van het beheerplan zijn de wettelijk benodigde inspecties uitgevoerd, ook voor beweegbare bruggen. Met name bij beweegbare bruggen is de kans op letsel en schade voor inwoners het grootst. Naar aanleiding van de resultaten zijn de benodigde maatregelen geprioriteerd en in het beheerplan opgenomen.
Op dit moment vormen de aanwezigheid van civiele kunstwerken geen belemmering in het gebruik van het wegennet. De vervanging van de aandrijving van twee elektrisch mechanische bruggen is in 2017 gestart en ronden wij in 2018 af. In 2018 vindt er een nieuwe inspectie van alle civiele kunstwerken plaats.
Beheerplan
De gemeenteraad heeft op 17 september 2015 het beheerplan civiele kunstwerken 2015-2019 vastgesteld. De belangrijkste beleidsuitgangspunten uit het beheerplan zijn:
- kwaliteitsniveau;
- uitvoeren inspecties t.b.v. kwaliteit, risico’s en veiligheid;
- gebruik duurzame materialen;
- geautomatiseerde bediening beweegbare bruggen.
Wat hebben we gedaan?
Groot onderhoud vaste kunstwerken | gepland | afgerond | uitgesteld |
---|---|---|---|
Bijdrage aan HHRijnland | 2015 | 2015 | |
Bijdrage aan HHRijnland | 2015 | 2015 | |
Bijdrage aan HHRijnland | 2015 | 2015 | |
Brug Rietveen, Ter Aar | 2015 | 2016* | |
Twee duikers Jonge Zevenhovenseweg, Zevenhoven | 2015 | 2016 | |
Groot onderhoud Kwakelbrug, Nieuwkoop | 2014 | 2016 | |
Brug Paradijsweg nr. 46, Papenveer | 2016 | 2017 | |
Brug Paradijsweg nr. 66, Papenveer | 2017 | 2017 | |
Brug Kwakelbrug, Nieuwkoop (conservering) | 2018 | ||
Brug Paradijsweg nr. 32, Papenveer (damwand) | 2018 | ||
Technische inspectie | 2018 | ||
Nadere inspectie | 2019 | ||
Groot onderhoud el. mech. bruggen | gepland | afgerond | uitgesteld |
Hoekse Aarbrug | |||
Gehele constructie, gewapend beton | 2015 | 2016 | |
Rijbanen, asfalt | 2015 | n.t.b. | |
Voegovergangen, rij-ijzers | 2015 | n.t.b. | |
Val, conservering | 2015 | 2018 | |
Bovenbouw, conservering | 2015 | 2018 | |
Grote Brug | |||
Gehele constructie, gewapend beton | 2015 | 2016 | |
Val, conservering | 2016 | 2018 | |
Bovenbouw, conservering | 2016 | 2018 | |
Aandrijving | 2016 | 2018 | |
Paradijsbrug | |||
Gehele constructie, gewapend beton | 2015 | 2016 | |
Val, conservering | 2016 | 2018 | |
Val, aanpassing | 2016 | 2016 | |
Bovenbouw, conservering | 2016 | 2018 | |
Aandrijving | 2016 | 2017 | |
Hoekse Aarbrug, Grote Brug, Paradijsbrug, Westveensebrug | |||
Inspectie en risico-inventarisatie | 2018 | ||
Onttrekking aan de voorziening voor regulier | jaarlijks | jaarlijks |
Financiële ontwikkeling
VZ Onderhoud civiele kunstwerken (x € 1.000) | |||||||
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |||
Stortingen | 108 | 873 | 337 | 197 | 197 | ||
Onttrekkingen | 0 | 197 | 475 | 182 | 507 | ||
Stand per 1-1 | 626 | 734 | 1.410 | 1.272 | 1.287 | ||
Stand per 31-12 | 734 | 1.410 | 1.272 | 1.287 | 977 | ||
Begrote onttrekkingen cf. bhp | 105 | 1.038 | 905 | 329 | 265 |
Speelvoorzieningen
Gewenst kwaliteitsniveau
Er is voor speelvoorzieningen geen CROW kwaliteitsindeling beschikbaar. In het beheerplan is bepaald dat het onderhoudsniveau vergelijkbaar is met CROW kwaliteitsniveau A, een kwaliteitsniveau boven sober en doelmatig. In het geval van speeltoestellen sluit dit het beste aan bij onze visie dat kapitaalgoederen voldoen aan de principes schoon, heel en veilig. Voor speelvoorzieningen vinden wij het ook belangrijk dat ze uitnodigen tot spelen. Daarnaast moeten de toestellen voldoen aan het Warenwetsbesluit dat met name betrekking heeft op het thema veiligheid.
Maatschappelijke doelstellingen
Kwalitatief goede speelvoorzieningen en in voldoende mate aanwezig dragen bij aan de gezondheid (bewegen) en de sociale ontwikkeling (ontmoeten) van kinderen.
Kwalitatief goede speelvoorzieningen en op de juiste locaties aanwezig dragen bij aan de gezondheid (bewegen) en de sociale behoefte (ontmoeten) van ouderen.
Voortgang in de realisatie van de doelstelling
In de vorige beheerplanperiode was sprake van achterstallig onderhoud. Hiervoor is extra budget ter beschikking gesteld. In het nieuwe beheerplan is geconstateerd dat er geen achterstallig onderhoud meer is. Op basis van leeftijd van toestellen is de vervanging van een toestel of volledige speelplaats ingepland. De vervanging van schorsondergronden voeren we versneld uit om toekomstige onderhoudskosten te reduceren en de gebruiksvriendelijkheid en hygiëne van speelplaatsen te verhogen.
De samenleving vergrijst. Incidenteel worden voorzieningen voor ouderen aangelegd waarbij het beheer en onderhoud onder het product speelvoorzieningen valt. Inmiddels is de eerste beweegtuin voor ouderen in Nieuwkoop een feit.
Beheerplan
Het beheerplan speelvoorzieningen 2016-2020 is op 10 december 2015 door de gemeenteraad vastgesteld. De belangrijkste beleidsuitgangspunten uit het beheerplan zijn:
- kwaliteitsniveau;
- vervanging speeltoestellen;
- herinrichting van een speelplaats;
- type veiligheidsondergronden.
Wat hebben we gedaan?
Renovaties | gepland | afgerond | uitgesteld |
---|---|---|---|
Vervangen toestellen 2015 | 2015 | 2015 | |
Vervangen ondergronden 2015 | 2015 | 2015 | |
Vervangen toestellen 2016 | 2016 | voorbereid | 2018 |
Vervangen ondergronden 2016 | 2016 | voorbereid | 2018 |
Vervangen toestellen 2017 | 2017 | voorbereid | 2018 |
Vervangen ondergronden 2017 | 2017 | voorbereid | 2018 |
Vervangen toestellen 2018 | 2018 | ||
Vervangen ondergronden 2018 | 2018 | ||
Vervangen toestellen 2019 | 2019 | ||
Vervangen ondergronden 2019 | 2019 |
Financiële ontwikkeling
VZ Speelvoorzieningen (x € 1.000) | ||||||
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | ||
Stortingen | 116 | 330 | 130 | 130 | 130 | |
Onttrekkingen | 246 | 109 | 13 | 48 | 527 | |
Stand per 1-1 | 130 | 0 | 221 | 338 | 420 | |
Stand per 31-12 | 0 | 221 | 338 | 420 | 23 | |
Begrote onttrekkingen cf. bhp | 47 | 97 | 201 | 159 | 185 |
Waterpartijen
Gewenst kwaliteitsniveau
De gemeente zorgt voor een doelmatige inzameling en transport van afvalwater, inzameling en verwerking van hemelwater en het oplossen van grondwaterproblemen. Het onderhoud van de watergangen binnen de kernen van de gemeente ligt grotendeels bij de gemeente. Belangrijke taken voor een goed functionerend watersysteem zijn het tijdig baggeren van watergangen en het in stand houden van de oevers.
Maatschappelijke doelstellingen
Goed onderhouden waterpartijen dragen bij aan het welzijn van burgers door een kwalitatieve uitstraling van de openbare ruimte, het versterken van natuur in de directe woonomgeving en het bieden van recreatieve mogelijkheden. Goed onderhouden waterpartijen dragen bij aan de veiligheid van burgers door de opvang en afvoer van hemelwater waardoor financiële en maatschappelijke schade door wateroverlast wordt voorkomen.
Voortgang in de realisatie van de doelstelling
Door het jaarlijks verwijderen van waterplanten en het cyclisch baggeren van watergangen (eens in de 12 jaar) ontstaat geen achterstallig onderhoud.
Beheerplan
De gemeenteraad heeft op 19 maart 2015 het Beheerplan waterpartijen 2015-2019 vastgesteld.
De belangrijkste beleidsuitgangspunten uit het beheerplan zijn:
- kwaliteitsniveau;
- gebruik duurzame materialen en duurzame uitvoering;
- gebruik gemeentelijk baggerdepot.
Wat hebben we gedaan?
Groot onderhoud | gepland | afgerond | uitgesteld |
---|---|---|---|
Baggerplan 2015 | 2015 | 2016 | |
Baggerplan 2016 | 2016 | werk in uitvoering | 2018 |
Baggerplan 2017 | 2017 | werk in uitvoering | 2018 |
Baggerplan 2018 | 2018 | ||
Baggerplan 2019 | 2019 | ||
Afvoer / onderhoud baggerdepot 2015 | 2015 | 2016 | |
Afvoer / onderhoud baggerdepot 2016 | 2016 | 2016 | |
Afvoer / onderhoud baggerdepot 2017 | 2017 | 2017 | |
Afvoer / onderhoud baggerdepot 2018 | 2018 | ||
Afvoer / onderhoud baggerdepot 2019 | 2019 | ||
Actualiseren gedragscode | 2015 | werk in uitvoering | 2018 |
Vervangen beschoeiingen 2014 | 2014 | 2015 | |
Vervangen beschoeiingen 2015 | 2015 | werk in uitvoering | 2018 |
Vervangen beschoeiingen 2016 | 2016 | werk in uitvoering | 2018 |
Vervangen beschoeiingen 2017 | 2017 | werk in uitvoering | 2018 |
Vervangen beschoeiingen 2018 | 2018 | ||
Vervangen beschoeiingen 2019 | 2019 |
Financiële ontwikkeling
VZ Onderh waterpartijen en baggeren (x € 1.000) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | ||
Stortingen | 172 | 172 | 172 | 97 | 97 | |
Onttrekkingen | 123 | 222 | 240 | 128 | 270 | |
Stand per 1-1 | 914 | 963 | 912 | 844 | 813 | |
Stand per 31-12 | 963 | 913 | 844 | 813 | 640 | |
Begrote onttrekkingen cf. bhp | 117 | 250 | 265 | 221 | 222 |
Nautisch- en vaarwegenbeheer
Gewenst kwaliteitsniveau
Voor alle voorzieningen voor nautisch beheer en vaarwegbeheer staat de bruikbaarheid en veiligheid voorop. Dit staat gelijk aan de CROW kwaliteitsindeling B, sober en doelmatig. De onderhoudsmaatregelen zijn in hoofdlijnen gericht op veiligheid en duurzame instandhouding. Door de natuurlijke omgeving is enige vorm van beschadiging en verval niet te voorkomen. Dit mag geen belemmering opleveren voor het gebruik van de voorziening.
Maatschappelijke doelstellingen
Nautisch- en vaarwegbeheer zorgt voor een kwalitatief goede infrastructuur op het water wat bijdraagt aan het welzijn en de veiligheid van de gebruikers.
Als gebruikers het vaarwater in Nieuwkoop als prettig en veilig ervaren draagt dit bij aan een verdere recreatieve ontwikkeling van het gebied.
Voortgang in de realisatie van de doelstelling
In de Apv zijn de vaarregels opgenomen. Deze worden bekend gemaakt via de vaarfolder en Binnenvaart Politie Reglement (BPR) bebording. Met deze bebording informeren wij de gebruiker over het veilig gebruik van de vaarweg. Deze zijn in het gehele vaargebied geplaatst. Tot op heden kunnen wij het verwijderen van ondieptes via het regulier onderhoud bekostigen. Bij het actualiseren van het beheerplan zal grootschalig op diepte brengen van vaarwater waar nodig opgenomen worden.
Het aantal gebruikers van de Langeraarse Plassen is niet te monitoren, omdat daar een vergunningstelsel ontbreekt. Op de Nieuwkoopse Plassen ligt het aantal verkochte vaarvergunningen in 2017 iets hoger dan begroot. Dit is ook sterk afhankelijk van het weer. Aandachtspunt blijft het tijdig uitvoeren van de geplande grootschalige vervangingen. Door capaciteitsgebrek is er een achterstand ontstaan. Het aantrekken van extra capaciteit heeft voor de afdeling BOR nog niet tot het gewenste resultaat geleid.
Beheerplan
De gemeenteraad heeft het beheerplan nautisch- en vaarwegenbeheer 2012-2015 op 24 mei 2012 vastgesteld. Het beheerplan wordt in het eerste halfjaar van 2018 geactualiseerd. De belangrijkste beleidsuitgangspunten uit het beheerplan zijn:
- kwaliteitsniveau;
- verantwoordelijkheden nautisch beheer;
- verantwoordelijkheden vaarweg beheer.
Wat hebben we gedaan?
Nautisch beheer | gepland | afgerond | uitgesteld |
---|---|---|---|
Gebodsbord + plaatsing | 2012 | 2012 | |
Vervangen aanmeerpalen vrije aanleg Meijepad | 2014 | 2016 | |
Vervangen steigerconstructie wandelgebied Nieuwkoop | 2016 | 2016 | |
Vaarweg beheer | gepland | afgerond | uitgesteld |
Remmingswerk Kwakelbrug | 2012 | 2014 | |
Remmingswerk brug Kadewetering (Hollandse Kade nr. 6) | 2012 | 2014 | |
Remmingswerk brug De Meije (jachthaven Bunnik) | 2013 | Nog geen overeenstemming met eigenaren | |
Vervangen/aanleg elektrisch draaibaar deel part. bruggen (ziendevaart) | 2013 | Onderdeel is nog in orde | |
Vervangen aanmeerpalen vrije aanleg Meijepad | 2014 | Zijn verwijderd i.v.m. vlonderpad | |
Aanpassen bediening brug de Meije (jachthaven Bunnik) | 2015 | Nog geen overeenstemming met eigenaren | |
Elektrische bediening particuliere bruggen (draaibrug Ziendevaart) | 2015 | Onderdeel is nog in orde | |
Vervangen steigerconstructie wandelgebied Nieuwkoop | 2016 | 2016 | |
Groot onderhoud loswal 2016 | 2016 | 2015 | |
Vervangen steigerconstructie vrije aanleg Meijepad | 2019 | Is verwijderd i.v.m. vlonderpad |
Financiële ontwikkeling
VZ Nautisch- en vaarwegbeheer (x € 1.000) | |||||||
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |||
Stortingen | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | ||
Onttrekkingen | 55 | 0 | 9 | 0 | 47 | ||
Stand per 1-1 | 92 | 52 | 67 | 73 | 88 | ||
Stand per 31-12 | 52 | 67 | 73 | 88 | 56 | ||
Begr onttrekking | 2 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Riolering
Gewenst kwaliteitsniveau
Voorzieningen voor inzameling (riolering), transport en zuivering vormen samen het afvalwatersysteem. Volgens de wet (Wet milieubeheer en Waterwet) heeft de gemeente de inzamelings- en transporttaak en het waterschap de zuiveringstaak. De wettelijke basis is nu gericht op de zorgplicht voor afval-, hemel- en grondwater. In het verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan (vGRP 2015-2019) staat hoe wij omgaan met onze drie zorgplichten.
In het beheerplan is geen kwaliteitsniveau vastgesteld. Riolering moet optimaal en naar geldende wet- en regelgeving functioneren. Het streven is dit zo kostenefficiënt mogelijk te doen.
Maatschappelijke doelstellingen
Rioleringszorg draagt bij aan de volksgezondheid, het milieu en voorkomt financiële en maatschappelijke schade door wateroverlast in bebouwd gebied.
Voortgang in de realisatie van de doelstelling
De vuilemissie van het gemengde stelsel voldoet gemeentebreed aan de norm. Op een aantal locaties hebben gemengde stelsels onvoldoende hydraulische capaciteit. Het gemeentelijk rioleringsplan voorziet het nader onderzoeken van de oorzaken en indien nodig het verder afkoppelen van verhard oppervlak van het gemengde rioolstelsel, zogeheten systeemgerichte maatregelen. Drukrioleringssystemen kunnen tijdig worden vernieuwd. Het beheerplan voorziet verder in nader onderzoek naar foutieve (regenwater)aansluitingen op drukrioleringssystemen.
Beheerplan
Het ‘Verbreed gemeentelijk rioleringsplan’ is op 11 december 2014 vastgesteld voor de periode 2015 t/m 2019. De belangrijkste beleidsuitgangspunten uit het beheerplan (verbreed gemeentelijke rioleringsplan) zijn:
- aanleg grond/hemelwatervoorzieningen in bestaande bebouwing;
- opstellen jaarplan aan de hand van inspecties;
- optimaliseren beheerstrategie;
- activiteiten afkomstig uit het basis rioleringsplan;
- samenwerking in de afvalwaterketen.
Wat hebben we gedaan?
Vervangingen | gepland | afgerond | uitgesteld |
---|---|---|---|
Riolering | |||
Vrijvervalriolering | |||
Vrijvervalriolering omg. Bornstraat | 2014 | 2015 | |
Vacuumriolering | |||
Voorweg | 2012 | 2015 | |
Hoofdgemalen | |||
Bouwkundig | |||
Simon van Capelweg-druk | 2012 | 2015 | |
Simon van Capelweg-vacuum | 2012 | 2017 | |
Renovatie hoofdgemalen | |||
Minigemalen | |||
Mechanisch/elektrisch | |||
Pompunits 2014 | 2014 | 2015 | |
Investeringen | gepland | afgerond | uitgesteld |
Stelpost hemelwater/grondwater 2015 | 2015 | 2016 | |
Stelpost hemelwater/grondwater 2016 | 2016 | 2017 | |
Stelpost hemelwater/grondwater 2017 | 2017 | 2017 | |
Stelpost hemelwater/grondwater 2018 | 2018 | ||
Stelpost hemelwater/grondwater 2019 | 2019 | ||
Vervangingen | gepland | afgerond | uitgesteld |
Vrijvervalriolering 2015 (omg. Bornstraat) | 2015 | 2015 | |
Minigemalen 2015 | 2015 | 2015 | |
Hoofdgemalen 2015 | 2015 | 2016 | |
Vrijvervalriolering 2016 | 2016 | 2017 deels | 2018 restant |
Minigemalen 2016 | 2016 | 2016 | |
Hoofdgemalen 2016 | 2016 | 2017 | |
Vrijvervalriolering 2017 | 2017 | 2018 | |
Minigemalen 2017 | 2017 | 2017 | |
Hoofdgemalen 2017 | 2017 | 2017 | |
Vrijvervalriolering 2018 | 2018 | ||
Minigemalen 2018 | 2018 | ||
Hoofdgemalen 2018 | 2018 | ||
Vrijvervalriolering 2019 | 2019 | ||
Minigemalen 2019 | 2019 | ||
Hoofdgemalen 2019 | 2019 |
Financiële ontwikkeling
VZ Egalisatie riolering (x € 1.000) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | ||||
Stortingen | 728 | 460 | 457 | 207 | 199 | |||
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Stand per 1-1 | 4.700 | 5.428 | 5.888 | 6.345 | 6.552 | |||
Stand per 31-12 | 5.428 | 5.888 | 6.345 | 6.552 | 6.751 |
Gebouwen
Gewenst kwaliteitsniveau
Het standaard uitgangspunt voor de kwaliteit van het onderhoud is het duurzaam in stand houden van de gebouwen. Vrij vertaald wordt eronder verstaan dat het pand de ‘normale veroudering / slijtage’ mag vertonen en dat defecte bouwkundige- en installatietechnische onderdelen door eenzelfde kwaliteitsniveau of duurzamer worden vervangen als reeds aanwezig is.
Voor een aantal locaties wordt afgeweken van het standaard kwaliteitsniveau volgens de onderstaande tabel:
- Onderhoudsniveau A : Sober en doelmatig (standaard)
- Onderhoudsniveau B : Gericht op conservering en behoud originele materialen, monumentale waarde.
- Onderhoudsniveau C : Minimaal onderhoud, wind- en waterdicht houden.
- Onderhoudsniveau D : Bescherming tegen vandalisme.
- Onderhoudsniveau E : Representatief, keuze voor materialen van een hoogwaardige kwaliteit, afhankelijk van de ruimte.
Maatschappelijke doelstellingen
Kwalitatief goede sportcomplexen dragen bij aan het welzijn en de gezondheid van burgers.
Kwalitatief goede monumenten/musea/kinderopvang-/verenigings-/gebouwen dragen er toe bij dat de gemeente Nieuwkoop een aantrekkelijke plaats is om in te wonen en te recreëren.
Kwalitatief goede huisvesting voor de brandweer draagt er toe bij dat de gemeente Nieuwkoop een veilige plaats is om te wonen.
Kwalitatief goede gebouwen voor de eigen organisatie dragen er toe bij dat de eigen medewerkers en het bestuur op een goede manier hun taken kunnen uitvoeren en dat de gemeente Nieuwkoop een aantrekkelijke plaats is om te werken.
Voortgang in de realisatie van de doelstelling
De vastgestelde kwaliteitsniveaus in het Beheerplan Gebouwen 2013-2022 sluiten aan op de maatschappelijke doelstellingen. Het budget dat jaarlijks wordt gegenereerd om de gebouwen op het vastgestelde niveau te onderhouden is voor groot onderhoud en regulier onderhoud toereikend. Er zijn geen onvoorziene achterstanden in onderhoud.
Beheerplan
Het beheerplan voor gebouwen voor de periode 2013 tot en met 2022 is op 11 juli 2013 door de raad vastgesteld. Het beheerplan wordt in 2018 geactualiseerd.
Wat hebben we gedaan?
Locatie | werkzaamheden | Stand van zaken |
---|---|---|
ONDERHOUD T.B.V. AFDELING BV | ||
Gemeentehuis Ter Aar | NEN3140 keuring + elektrotechnische maatregelen | Uitgevoerd |
Renovatie toiletten oudbouw | Uitgesteld | |
Gemeentehuis Nieuwveen | Buitenschilderwerk | Uitgevoerd |
Voormalige werkplaats Ter Aar | Buitenschilderwerk | Uitgesteld |
ONDERHOUD T.B.V. AFDELING MO | ||
Sporthal De Ringkant | Buitenschilderwerk | Uitgesteld |
Sporthal De Steupel | NEN3140 keuring + elektrotechnische.maatregelen | Uitgevoerd |
Zwembad De Wel | Vervanging afzuigunit dak | Uitgevoerd |
Generator zonneweide | Uitgevoerd | |
Gedeelte waterbehandelingsinstallatie (diverse pompen) | Uitgevoerd | |
Verenigingsgebouw Eensgezind | NEN3140 keuring + elektrotechnische. maatregelen | Uitgevoerd |
Maarten Freeke Wije 2c | NEN3140 keuring + elektrotechnische. maatregelen | Uitgevoerd |
buitenschilderwerk | Uitgesteld | |
ONDERHOUD T.B.V. AFDELING BOR | ||
Baarhuisje Zevenhoven | Buitenschilderwerk | Uitgevoerd |
Baarhuisje Nieuwkoop | Buitenschilderwerk | Uitgevoerd |
Liftinstallaties Aquaduct Nieuwkoop | Vervanging vuilwaterpomp | Uitgevoerd |
Buitenschilderwerk | Uitgevoerd | |
ONDERHOUD T.B.V. AFDELING ROG | ||
Kennedyplein 5 | NEN3140 keuring + elektrotechnische maatregelen | Uitgevoerd |
Buitenschilderwerk | Uitgevoerd | |
Toren NH Kerk Zevenhoven | Buitenschilderwerk | Uitgevoerd |
De Schakel | Buitenschilderwerk | Uitgevoerd |
Brandweerkazerne Nieuwveen | NEN3140 keuring + elektrotechnische.maatregelen | Uitgesteld |
Buitenschilderwerk | uitgevoerd |
Financiële ontwikkeling
VZ Onderhoud gem gebouwen (x € 1.000) | |||||||
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |||
Stortingen | 202 | 204 | 205 | 250 | 149 | ||
Onttrekkingen | 182 | 217 | 9 | 122 | 155 | ||
Stand per 1-1 | 138 | 158 | 145 | 341 | 469 | ||
Stand per 31-12 | 158 | 145 | 341 | 469 | 463 | ||
Begrote onttrekkingen cf. bhp | 63 | 293 | 99 | 149 | 209 |
Recreatieve voorzieningen
Gewenst kwaliteitsniveau
Voor alle voorzieningen voor recreatieve voorzieningen staat de bruikbaarheid en veiligheid voorop. Dit staat gelijk aan de CROW kwaliteitsindeling B, sober en doelmatig. De onderhoudsmaatregelen zijn in hoofdlijnen gericht op veiligheid en duurzame instandhouding. Door de natuurlijke omgeving is enige vorm van beschadiging en verval niet te voorkomen. Dit mag geen belemmering opleveren voor het gebruik van de voorziening.
Maatschappelijke doelstellingen
Kwalitatief goed onderhouden recreatieve voorzieningen die aansluiten bij de behoeften van zowel de inwoners van Nieuwkoop als de gewenste bezoekers van onze gemeente.
Een pakket van voorzieningen dat aansluit bij de belangrijkste recreatieve speerpunten van Nieuwkoop, fietsen, wandelen en varen. Als aanvulling hierop zijn belangrijke voorzieningen die bijdragen aan de leefbaarheid van kernen zoals zwemlocaties.
Voortgang in de realisatie van de doelstelling
De gemeente beschikte nog niet over een beheerplan voor de recreatieve voorzieningen. In 2017 is het beheerplan recreatieve voorzieningen vastgesteld dor de gemeenteraad. Met dit beheerplan zijn de financiële middelen gewaarborgd om de voorzieningen duurzaam in stand te houden.
De maatschappij veranderd continu. Het is van belang te blijven volgen welke behoefte er is bij zowel inwoners als bij ondernemers / belanghebbenden van de recreatieve sector. In 2017 is ten behoeve van het beheerplan een zogenaamde netwerkinventarisatie georganiseerd. Hierdoor zijn nieuwe wensen en ontwikkelingen inzichtelijk gemaakt.
Wat hebben we gedaan?
In 2017 hebben we een grote vissteiger aan het Landlustpad in Ter Aar vervangen en diverse kanovoorzieningen in Ter Aar aangepast (vernieuwd en vereenvoudigd).
Vz recreatieve voorzieningen (x € 1.000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |||
Stortingen | 0 | 0 | 0 | 14 | 14 | ||
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 17 | ||
Stand per 1-1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 14 | ||
Stand per 31-12 | 0 | 0 | 0 | 14 | 11 | ||
Begrote onttrekkingen cf. bhp | 4 | 14 |
Openbaar groen
Gewenst kwaliteitsniveau
Openbaar groen is van groot belang voor de ruimtelijke kwaliteit van de leefomgeving.
Het groenbeheerplan maakt onderscheid in vier verschillende zoneringen, namelijk:
- accent (winkelcentra, dorpsentrees, dorpspleinen, etc.);
- wonen;
- werken;
- landschap.
In het beleids- en beheerplan is definitief vastgelegd dat we openbaar groen in alle zones op kwaliteitsniveau B onderhouden. In het vorige beheerplan maakten wij onderscheid in kwaliteitsniveau tussen de verschillende zones. Nu zal de inrichtingskeuze vooral het verschil van identiteit tussen de verschillende zones bepalen.
Maatschappelijke doelstellingen
Openbaar groen draagt bij aan de gezondheid en het welzijn van burgers doordat groen bijdraagt aan een gezonder leefklimaat (milieu), een gezonde leefomgeving (beweging). Ook heeft de aanwezigheid van voldoende goed onderhouden openbaar groen een positief effect op de economische waarde van woningen en bedrijven. Daarnaast versterkt divers openbaar groen de biodiversiteit en daarmee de natuurwaarden in de directe woonomgeving.
Openbaar groen versterkt de sociale samenhang in de buurt door het creëren van een prettige verblijfsomgeving en de mogelijkheden om, waar mogelijk, gezamenlijk werkzaamheden te verrichten. De betrokkenheid van inwoners wordt vergroot door inwoners te betrekken bij planvorming en ruimte te bieden voor mogelijkheden voor zelfbeheer en/of initiatieven.
Voortgang in de realisatie van de doelstelling
- In het beheerplan 2016-2020 zijn deze doelstellingen vertaald in het versterken van het Groene Hart-karakter van woonwijken en zetten wij nog sterker in op uitstraling en biodiversiteit door te kiezen voor bloem- en vruchtdracht en het verder ontwikkelen van bloemrijke bermen (Colour for Green).
- Op dit moment lopen de volgende samenlevingsinitiatieven in het openbaar groen:
- zelfbeheer H. Marskamperf, Zwanenlaan Ter Aar
- hanging baskets Dorpsvereniging Rondom de Plassen
- hanging baskets Winkeliersvereniging Liemeer
- hanging baskets Winkeliersvereniging Kennedyplein Nieuwkoop
- hanging baskets Dorpsraad io Zevenhoven
- onderhoud natuurspeeltuin en groen IVN Nieuwkoop
- diverse kleinere particulier beheerinitiatieven en gebruiksovereenkomsten.
De wijze van communicatie en samenwerking met de inwoners stemmen wij af op de aard en omvang van de uit te voeren werkzaamheden. Dit varieert van het gezamenlijk maken van een ontwerp tot een online bomenverkiezing, of een bewonersbrief en een publicatie in Nieuwkoops Nieuws tot een inloopbijeenkomst.
Beheerplan
De gemeenteraad heeft op 21 januari 2016 het groenbeheer- en beleidsplan 2016-2020 vastgesteld. De belangrijkste beleidsuitgangspunten uit het beheerplan zijn:
- kwaliteitsniveau;
- uitstraling van het groen;
- social return;
- beter en efficiënter te onderhouden groen.
Wat hebben we gedaan?
In 2017 is een groter aantal groenrenovaties uitgevoerd dan gebruikelijk. Met een deel van de renovaties hebben wij de adviezen uit het juryrapport van de groencompetitie Entente Florale opgevolgd. Het gaat om renovatie in Nieuwkoop (Brampjesgat), Ter Aar (Hoogerheijdestraat en Mezenpad) en Nieuwveen (Korenveldweg). Niet alle renovaties zijn volledig uitgevoerd. Vanwege het natte najaar moest de aanplant in een aantal gevallen worden uitgesteld tot het voorjaar van 2018.
In 2017 hebben wij verder de regulier beheeractiviteiten uitgevoerd zoals voor dat jaar zijn opgenomen in het beheerplan. In het kader van ecologisch beheer en biodiversiteit (Colour for Green) hebben wij ook dit jaar opnieuw bermen en stroken ingezaaid met bloemenmengsels en bollen geplant. Inwoners hebben wij betrokken bij de planontwikkeling en een aantal bewonersinitiatieven is ondersteund.
Begraafplaatsen/lijkbezorging
Gewenst kwaliteitsniveau
De algemene begraafplaatsen moeten voldoende kwaliteit hebben. Een uitvaart moet zonder problemen kunnen plaatsvinden en de inwoners moeten tevreden zijn over de kwaliteit. Voor het openbaar groen op en rond de begraafplaatsen geldt het kwaliteitsniveau B. Dat is gelijk aan het overig openbaar groen van de gemeente.
Maatschappelijke doelstellingen
Iedere inwoner van onze gemeente die na zijn overlijden begraven wenst te worden op een openbare begraafplaats dan wel na crematie bijgezet wil worden, moet hiervoor in de gelegenheid zijn.
Voortgang in de realisatie van de doelstellingen
De begraafplaats in Nieuwkoop is vergroot. Op de overige gemeentelijke begraafplaatsen is gestart met de noodzakelijke ruimingen van oude graven, maar ook het uitbreiden van de mogelijkheden voor het bijzetten van urnen.
Wat hebben we gedaan?
Op de begraafplaats in Ter Aar is een aantal vakken algemene graven geruimd. Een hierdoor vrijgekomen grafvak wordt benut voor de aanleg van een urnentuin. De uitvoering vindt plaats in het voorjaar van 2018. In Nieuwkoop is in 2017 al een vergelijkbare urnentuin aangelegd.
In 2017 hebben wij overeenstemming bereikt met een uitvaartondernemer die bereid is de aula op de begraafplaats in Ter Aar te exploiteren. De aula zal worden gemoderniseerd, waarmee de faciliteiten van de aula beter aansluiten bij de hedendaagse behoeften. De verwachting is dat de aula meer zal worden gebruikt.