7.4.3 Sociaal domein

Lasten

Thema
     Productgroep

Begroting
2017

Begroting na wijziging
2017

Rekening

Verschil

Zorg en leefstijl

6.849

6.361

6.342

-19

Zorg en Ondersteuning

5.482

4.784

4.852

69

Volksgezondheid

1.128

1.376

1.304

-72

Sociaal-cultureel werk

239

201

186

-15

Werk en inkomen

5.900

6.739

6.630

-109

Inkomen

3.614

4.373

4.548

175

Werkgelegenheid

2.281

2.361

2.077

-284

Volwasseneneducatie

5

5

5

-

Vrije tijd en cultuur

2.954

3.212

3.227

15

Cultuur en Ontwikkeling

655

627

644

17

Sport

1.353

1.608

1.568

-40

Zwembad

946

976

1.015

38

Onderwijs en ontwikkeling

6.989

7.373

7.349

-25

Lokale voorzieningen onderwijs

943

929

992

63

Onderwijs en Huisvesting

1.137

1.213

1.245

32

Jeugd

4.910

5.231

5.111

-119

Totaal Lasten

22.693

23.685

23.548

-138

Baten

Thema
     Productgroep

Begroting
2017

Begroting na wijziging
2017

Rekening

Verschil

Zorg en leefstijl

-599

-421

-326

95

Zorg en Ondersteuning

-573

-383

-290

93

Volksgezondheid

-

-12

-8

4

Sociaal-cultureel werk

-26

-26

-28

-2

Werk en inkomen

-2.473

-3.291

-3.544

-253

Inkomen

-2.473

-3.291

-3.543

-252

Werkgelegenheid

-

-

-1

-1

Vrije tijd en cultuur

-1.046

-1.152

-1.190

-38

Cultuur en Ontwikkeling

-47

-47

-50

-3

Sport

-460

-596

-581

15

Zwembad

-539

-509

-559

-50

Onderwijs en ontwikkeling

-195

-137

-125

12

Lokale voorzieningen onderwijs

-47

-70

-66

4

Onderwijs en Huisvesting

-117

-36

-36

-

Jeugd

-31

-31

-23

8

Totaal Baten

-4.313

-5.002

-5.185

-183

Saldo

Thema
     Productgroep

Begroting
2017

Begroting na wijziging
2017

Rekening

Verschil

Zorg en leefstijl

6.251

5.940

6.016

76

Zorg en Ondersteuning

4.910

4.401

4.563

162

Volksgezondheid

1.128

1.364

1.296

-68

Sociaal-cultureel werk

213

175

158

-17

Werk en inkomen

3.427

3.448

3.086

-362

Inkomen

1.140

1.082

1.005

-77

Werkgelegenheid

2.281

2.361

2.076

-285

Volwasseneneducatie

5

5

5

-

Vrije tijd en cultuur

1.908

2.060

2.037

-23

Cultuur en Ontwikkeling

608

580

594

14

Sport

893

1.012

987

-26

Zwembad

407

467

456

-11

Onderwijs en ontwikkeling

6.795

7.236

7.223

-12

Lokale voorzieningen onderwijs

896

859

926

67

Onderwijs en Huisvesting

1.020

1.177

1.209

32

Jeugd

4.879

5.200

5.088

-112

Totaal saldo van lasten en baten

18.380

18.684

18.363

-321

Toevoeging reserves

98

660

660

0

Zorg en Ondersteuning

-

529

529

-

Cultuur en Ontwikkeling

-

33

33

-

Onderwijs en Huisvesting

98

98

98

-

Onttrekking reserves

-525

-1.083

-955

127

Inkomen

-

-

-

-

Werkgelegenheid

-

-

-

-

Zorg en Ondersteuning

-94

-468

-431

37

Cultuur en Ontwikkeling

-21

-21

-21

-

Onderwijs en Huisvesting

-350

-534

-443

90

Sport

-53

-53

-53

-

Jeugd

-7

-7

-7

-

Saldo mutaties reserves

-426

-422

-295

127

Gerealiseerd resultaat

17.954

18.261

18.068

-193

Toelichting Lasten

Thema Zorg en leefstijl

Lasten

Thema Zorg en leefstijl

Begroting
2017

Begroting na wijziging
2017

Rekening

Verschil

Zorg en Ondersteuning

5.482

4.784

4.852

69

Maatsch. begel. en advies

498

481

469

-12

Vrijwilligerswerk

79

40

42

2

Zorg

129

129

55

-74

Vreemdelingen

527

354

322

-32

Wmo

2.231

2.016

2.055

39

Sociale participatie

2.018

1.721

1.856

135

Statushouders Zevenhoven

-

44

53

9

PGB sociale participatie

-

-

-

-

Volksgezondheid

1.128

1.376

1.304

-72

Openbare gezondheidszorg

290

344

326

-18

Jeugdgezondheidszorg

838

1.032

977

-55

Sociaal-cultureel werk

239

201

186

-15

Ouderen

105

69

68

-1

Club- en buurthuiswerk

62

60

49

-11

Maatschappelijk beleid

38

38

35

-3

Dierenbescherming

34

34

34

-

Totaal Lasten

6.849

6.361

6.342

-19

Het thema Zorg en leefstijl heeft een onderschrijding van € 19.000 ten opzichte van de bijgestelde begroting. Een afwijking van 0,3%. Binnen het thema valt een aantal zaken op.

Zorg en ondersteuning
Op de productgroep Zorg en ondersteuning is € 69.000 meer uitgegeven dan begroot. Het aantal toegekende PGB's voor Wmo sociale participatie is in 2017 toegenomen met 25%. We zien een toenemende vraag naar gestructureerde dagopvang voor de groep dementerenden en autisme. De overgang Jeugdhulp naar Wmo sluit ook nog niet helemaal aan. De inkoop van Jeugdhulp en Wmo is verschillend wat in een aantal gevallen leidt tot een verschuiving van ondersteuning in natura bij Jeugdhulp naar een PGB in de Wmo. Ook het integraal indiceren leidt tot meer maatwerkvoorzieningen. Binnen deze productgroep is er daarnaast sprake van een aantal voordelen zoals het terugontvangen van oude subsidies betrekking hebbend op de servicepluspunten. En doordat het onderzoeken en realiseren van de aanvullende mogelijkheden voor respijtzorg meer tijd in beslag neemt dan de bedoeling was. Eind 2017 zijn de plannen uitgewerkt. De verwachting is dat deze in de eerste helft van 2018 kunnen worden gerealiseerd. Hier staan wat beperkte overschrijdingen tegenover. De kosten van de individuele voorzieningen Wmo zijn iets teveel afgeraamd in 2018.

Volksgezondheid
Hier staat tegenover dat op de productgroep Volksgezond er een voordeel is van circa € 72.000. Dit wordt veroorzaakt door een teruggave van de doorschuif BTW, een lagere bijdrage voor Sociaal Medisch geIndiceerden kinderopvang en diverse kleinere afwijkingen.

Thema Werk en inkomen

Lasten

Thema Werk en inkomen

Begroting
2017

Begroting na wijziging
2017

Rekening

Verschil

Inkomen

3.614

4.373

4.548

175

Inkomen

3.614

4.373

4.548

175

Werkgelegenheid

2.281

2.361

2.077

-284

Werkgelegenheid

2.281

2.361

2.077

-284

Volwasseneneducatie

5

5

5

0

Volwasseneneducatie

5

5

5

-

Totaal Lasten

5.900

6.739

6.630

-109

Werkgelegenheid
Het liquidatieresultaat van de SWA is hierbij opgenomen voor een bedrag van € 229.000.

Thema Vrije tijd en cultuur

Lasten

Thema Vrije tijd en cultuur

Begroting
2017

Begroting na wijziging
2017

Rekening

Verschil

Cultuur en Ontwikkeling

655

627

644

17

Openbaar bibliotheekwerk

365

365

369

5

Vormings en ontwikkelingswerk

15

5

5

-

Oudheidkunde en musea

58

58

59

1

Monumenten

117

91

99

8

Culturele en recr. voorz.

101

108

111

4

Sport

1.353

1.608

1.568

-40

Sportdeelname

125

159

144

-14

Sportaccommodaties

895

1.097

1.082

-15

Sportterreinen

332

352

342

-10

Zwembad

946

976

1.015

38

Zwembad De Wel

848

878

916

38

Aarweide

98

98

99

1

Totaal Lasten

2.954

3.212

3.227

15

Thema Onderwijs en ontwikkeling

Lasten

Thema Onderwijs en ontwikkeling

Begroting
2017

Begroting na wijziging
2017

Rekening

Verschil

Lokale voorzieningen onderwijs

943

929

992

63

Leerlingenvervoer

495

495

548

53

Onderwijsbegeleiding

94

94

92

-2

Voorzieningen onderwijs

354

340

352

12

Onderwijs en Huisvesting

1.137

1.213

1.245

32

Onderwijs

18

18

18

-

Onderwijshuisvesting

1.119

1.087

1.126

39

Ashram

-

108

101

-7

Jeugd

4.910

5.231

5.111

-119

Jeugd- en Jongerenwerk

231

205

202

-2

Kinderopvang

53

46

65

19

Peuterspeelzalen

322

307

300

-7

Jeugdhulp

4.304

4.673

4.544

-129

Totaal Lasten

6.989

7.373

7.349

-25

Lokale voorzieningen onderwijs
Het aantal leerlingen dat gebruik maakt van het leerlingenvervoer is iets gestegen ten opzichte van 2016. Horizon heeft geen dependance meer in Alphen aan den Rijn, die kinderen gaan nu naar Gouda en dat betekent een kostenstijging.

Jeugd
De lasten voor kinderopvang zijn eenmalig hoger doordat met de harmonisatie van de peuterspeelzalen, de peuterspeelzaallocaties kinderopvanglocaties werden en er meer GGD-inspecties uitgevoerd moesten worden in 2017.

Toelichting Baten

Thema Zorg en leefstijl

Baten

Thema Zorg en leefstijl

Begroting
2017

Begroting na wijziging
2017

Rekening

Verschil

Zorg en Ondersteuning

-573

-383

-290

93

Vreemdelingen

-284

-51

-50

1

Wmo

-289

-289

-213

76

Statushouders Zevenhoven

-

-44

-27

17

Volksgezondheid

0

-12

-8

4

Jeugdgezondheidszorg

-

-12

-8

4

Sociaal-cultureel werk

-26

-26

-28

-2

Club- en buurthuiswerk

-26

-26

-28

-2

Totaal Baten

-599

-421

-326

95

Zorg en ondersteuning
Binnen productgroep Zorg en Ondersteuning zijn de baten lager dan begroot. De eigen bijdrage die voor de Wmo wordt berekend, opgelegd en geïnd door het Centraal administratie kantoor (Cak).
De hoogte van de eigen bijdrage hangt af van het inkomen en vermogen van de klant. Dit is lastig vooraf in te schatten. Het aantal verstrekkingen op de hulp bij het huishouden blijft stabiel. De baten voor Statushouders Zevenhoven zijn de huuropbrengsten van de units in Zevenhoven. Dit financiële resultaat komt doordat de units niet volledig verhuurd zijn geweest in 2017.

Thema Werk en inkomen

Baten

Thema Werk en inkomen

Begroting
2017

Begroting na wijziging
2017

Rekening

Verschil

Inkomen

-2.473

-3.291

-3.543

-252

Inkomen

-2.473

-3.291

-3.543

-252

Werkgelegenheid

0

0

-1

-1

Werkgelegenheid

-

-

-1

-1

Totaal Baten

-2.473

-3.291

-3.544

-253

Inkomen
Bij de baten is binnen Werk en Inkomen een meeropbrengst waarneembaar. Enerzijds wordt dit veroorzaakt door hogere inkomsten vanuit het Rijk (€ 85.000), maar anderzijds ook door hogere ontvangsten door terugbetalingen en ontvangsten van aflossingen van geldleningen.

Thema Vrije tijd en cultuur

Baten

Thema Vrije tijd en cultuur

Begroting
2017

Begroting na wijziging
2017

Rekening

Verschil

Cultuur en Ontwikkeling

-47

-47

-50

-3

Oudheidkunde en musea

-34

-34

-33

1

Monumenten

-

-

-

-

Culturele en recr. voorz.

-13

-13

-16

-3

Sport

-460

-596

-581

15

Sportaccommodaties

-392

-528

-510

19

Sportterreinen

-67

-67

-71

-4

Zwembad

-539

-509

-559

-50

Zwembad De Wel

-539

-509

-559

-50

Totaal Baten

-1.046

-1.152

-1.190

-38

Zwembad
De inkomsten voor zwembad De Wel zijn hoger dan begroot omdat rekening was gehouden met een terugloop in gebruik door het verhogen van de huurtarieven (waardoor begrote inkomsten ook zijn afgeraamd). Deze terugloop is echter uitgebleven, waardoor de huurinkomsten hoger uitvallen dan verwacht.

Thema Onderwijs en ontwikkeling

Baten

Thema Onderwijs en ontwikkeling

Begroting
2017

Begroting na wijziging
2017

Rekening

Verschil

Lokale voorzieningen onderwijs

-47

-70

-66

4

Leerlingenvervoer

-12

-12

-10

2

Voorzieningen onderwijs

-35

-58

-56

2

Onderwijs en Huisvesting

-117

-36

-36

0

Onderwijshuisvesting

-117

-36

-36

-

Jeugd

-31

-31

-23

8

Jeugd- en Jongerenwerk

-1

-1

-

-

Kinderopvang

-19

-19

-18

-

Peuterspeelzalen

-12

-12

-4

8

Jeugdhulp

-

-

-

-

Totaal Baten

-195

-137

-125

12

Toelichting Toevoeging Reserves


     Productgroep

Begroting
2017

Begroting na wijziging
2017

Rekening

Verschil

Toevoeging reserves

98

660

660

0

Zorg en Ondersteuning

-

529

529

-

Cultuur en Ontwikkeling

-

33

33

-

Onderwijs en Huisvesting

98

98

98

-

Totaal Toevoeging reserves

98

660

660

0

Toelichting Onttrekking Reserves


     Productgroep

Begroting
2017

Begroting na wijziging
2017

Rekening

Verschil

Onttrekking reserves

-525

-1.083

-955

127

Inkomen

-

-

-

-

Werkgelegenheid

-

-

-

-

Zorg en Ondersteuning

-94

-468

-431

37

Cultuur en Ontwikkeling

-21

-21

-21

-

Onderwijs en Huisvesting

-350

-534

-443

90

Sport

-53

-53

-53

-

Jeugd

-7

-7

-7

-

Totaal Onttrekking reserves

-525

-1.083

-955

127

De lagere onttrekking aan de reserves is het gevolg van een aanpassing van het budget cliëntadviseur Wmo en eerder afgeraamde lasten met betrekking tot de nieuwbouw van het Ashram.