7.4.3 Sociaal domein
Lasten
Thema | Begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|
Zorg en leefstijl | 6.849 | 6.361 | 6.342 | -19 | |
Zorg en Ondersteuning | 5.482 | 4.784 | 4.852 | 69 | |
Volksgezondheid | 1.128 | 1.376 | 1.304 | -72 | |
Sociaal-cultureel werk | 239 | 201 | 186 | -15 | |
Werk en inkomen | 5.900 | 6.739 | 6.630 | -109 | |
Inkomen | 3.614 | 4.373 | 4.548 | 175 | |
Werkgelegenheid | 2.281 | 2.361 | 2.077 | -284 | |
Volwasseneneducatie | 5 | 5 | 5 | - | |
Vrije tijd en cultuur | 2.954 | 3.212 | 3.227 | 15 | |
Cultuur en Ontwikkeling | 655 | 627 | 644 | 17 | |
Sport | 1.353 | 1.608 | 1.568 | -40 | |
Zwembad | 946 | 976 | 1.015 | 38 | |
Onderwijs en ontwikkeling | 6.989 | 7.373 | 7.349 | -25 | |
Lokale voorzieningen onderwijs | 943 | 929 | 992 | 63 | |
Onderwijs en Huisvesting | 1.137 | 1.213 | 1.245 | 32 | |
Jeugd | 4.910 | 5.231 | 5.111 | -119 | |
Totaal Lasten | 22.693 | 23.685 | 23.548 | -138 |
Baten
Thema | Begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|
Zorg en leefstijl | -599 | -421 | -326 | 95 | |
Zorg en Ondersteuning | -573 | -383 | -290 | 93 | |
Volksgezondheid | - | -12 | -8 | 4 | |
Sociaal-cultureel werk | -26 | -26 | -28 | -2 | |
Werk en inkomen | -2.473 | -3.291 | -3.544 | -253 | |
Inkomen | -2.473 | -3.291 | -3.543 | -252 | |
Werkgelegenheid | - | - | -1 | -1 | |
Vrije tijd en cultuur | -1.046 | -1.152 | -1.190 | -38 | |
Cultuur en Ontwikkeling | -47 | -47 | -50 | -3 | |
Sport | -460 | -596 | -581 | 15 | |
Zwembad | -539 | -509 | -559 | -50 | |
Onderwijs en ontwikkeling | -195 | -137 | -125 | 12 | |
Lokale voorzieningen onderwijs | -47 | -70 | -66 | 4 | |
Onderwijs en Huisvesting | -117 | -36 | -36 | - | |
Jeugd | -31 | -31 | -23 | 8 | |
Totaal Baten | -4.313 | -5.002 | -5.185 | -183 |
Saldo
Thema | Begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|
Zorg en leefstijl | 6.251 | 5.940 | 6.016 | 76 | |
Zorg en Ondersteuning | 4.910 | 4.401 | 4.563 | 162 | |
Volksgezondheid | 1.128 | 1.364 | 1.296 | -68 | |
Sociaal-cultureel werk | 213 | 175 | 158 | -17 | |
Werk en inkomen | 3.427 | 3.448 | 3.086 | -362 | |
Inkomen | 1.140 | 1.082 | 1.005 | -77 | |
Werkgelegenheid | 2.281 | 2.361 | 2.076 | -285 | |
Volwasseneneducatie | 5 | 5 | 5 | - | |
Vrije tijd en cultuur | 1.908 | 2.060 | 2.037 | -23 | |
Cultuur en Ontwikkeling | 608 | 580 | 594 | 14 | |
Sport | 893 | 1.012 | 987 | -26 | |
Zwembad | 407 | 467 | 456 | -11 | |
Onderwijs en ontwikkeling | 6.795 | 7.236 | 7.223 | -12 | |
Lokale voorzieningen onderwijs | 896 | 859 | 926 | 67 | |
Onderwijs en Huisvesting | 1.020 | 1.177 | 1.209 | 32 | |
Jeugd | 4.879 | 5.200 | 5.088 | -112 | |
Totaal saldo van lasten en baten | 18.380 | 18.684 | 18.363 | -321 | |
Toevoeging reserves | 98 | 660 | 660 | 0 | |
Zorg en Ondersteuning | - | 529 | 529 | - | |
Cultuur en Ontwikkeling | - | 33 | 33 | - | |
Onderwijs en Huisvesting | 98 | 98 | 98 | - | |
Onttrekking reserves | -525 | -1.083 | -955 | 127 | |
Inkomen | - | - | - | - | |
Werkgelegenheid | - | - | - | - | |
Zorg en Ondersteuning | -94 | -468 | -431 | 37 | |
Cultuur en Ontwikkeling | -21 | -21 | -21 | - | |
Onderwijs en Huisvesting | -350 | -534 | -443 | 90 | |
Sport | -53 | -53 | -53 | - | |
Jeugd | -7 | -7 | -7 | - | |
Saldo mutaties reserves | -426 | -422 | -295 | 127 | |
Gerealiseerd resultaat | 17.954 | 18.261 | 18.068 | -193 |
Toelichting Lasten
Thema Zorg en leefstijl
Lasten
Thema Zorg en leefstijl | Begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|
Zorg en Ondersteuning | 5.482 | 4.784 | 4.852 | 69 | |
Maatsch. begel. en advies | 498 | 481 | 469 | -12 | |
Vrijwilligerswerk | 79 | 40 | 42 | 2 | |
Zorg | 129 | 129 | 55 | -74 | |
Vreemdelingen | 527 | 354 | 322 | -32 | |
Wmo | 2.231 | 2.016 | 2.055 | 39 | |
Sociale participatie | 2.018 | 1.721 | 1.856 | 135 | |
Statushouders Zevenhoven | - | 44 | 53 | 9 | |
PGB sociale participatie | - | - | - | - | |
Volksgezondheid | 1.128 | 1.376 | 1.304 | -72 | |
Openbare gezondheidszorg | 290 | 344 | 326 | -18 | |
Jeugdgezondheidszorg | 838 | 1.032 | 977 | -55 | |
Sociaal-cultureel werk | 239 | 201 | 186 | -15 | |
Ouderen | 105 | 69 | 68 | -1 | |
Club- en buurthuiswerk | 62 | 60 | 49 | -11 | |
Maatschappelijk beleid | 38 | 38 | 35 | -3 | |
Dierenbescherming | 34 | 34 | 34 | - | |
Totaal Lasten | 6.849 | 6.361 | 6.342 | -19 |
Het thema Zorg en leefstijl heeft een onderschrijding van € 19.000 ten opzichte van de bijgestelde begroting. Een afwijking van 0,3%. Binnen het thema valt een aantal zaken op.
Zorg en ondersteuning
Op de productgroep Zorg en ondersteuning is € 69.000 meer uitgegeven dan begroot. Het aantal toegekende PGB's voor Wmo sociale participatie is in 2017 toegenomen met 25%. We zien een toenemende vraag naar gestructureerde dagopvang voor de groep dementerenden en autisme. De overgang Jeugdhulp naar Wmo sluit ook nog niet helemaal aan. De inkoop van Jeugdhulp en Wmo is verschillend wat in een aantal gevallen leidt tot een verschuiving van ondersteuning in natura bij Jeugdhulp naar een PGB in de Wmo. Ook het integraal indiceren leidt tot meer maatwerkvoorzieningen. Binnen deze productgroep is er daarnaast sprake van een aantal voordelen zoals het terugontvangen van oude subsidies betrekking hebbend op de servicepluspunten. En doordat het onderzoeken en realiseren van de aanvullende mogelijkheden voor respijtzorg meer tijd in beslag neemt dan de bedoeling was. Eind 2017 zijn de plannen uitgewerkt. De verwachting is dat deze in de eerste helft van 2018 kunnen worden gerealiseerd. Hier staan wat beperkte overschrijdingen tegenover. De kosten van de individuele voorzieningen Wmo zijn iets teveel afgeraamd in 2018.
Volksgezondheid
Hier staat tegenover dat op de productgroep Volksgezond er een voordeel is van circa € 72.000. Dit wordt veroorzaakt door een teruggave van de doorschuif BTW, een lagere bijdrage voor Sociaal Medisch geIndiceerden kinderopvang en diverse kleinere afwijkingen.
Thema Werk en inkomen
Lasten
Thema Werk en inkomen | Begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|
Inkomen | 3.614 | 4.373 | 4.548 | 175 | |
Inkomen | 3.614 | 4.373 | 4.548 | 175 | |
Werkgelegenheid | 2.281 | 2.361 | 2.077 | -284 | |
Werkgelegenheid | 2.281 | 2.361 | 2.077 | -284 | |
Volwasseneneducatie | 5 | 5 | 5 | 0 | |
Volwasseneneducatie | 5 | 5 | 5 | - | |
Totaal Lasten | 5.900 | 6.739 | 6.630 | -109 |
Werkgelegenheid
Het liquidatieresultaat van de SWA is hierbij opgenomen voor een bedrag van € 229.000.
Thema Vrije tijd en cultuur
Lasten
Thema Vrije tijd en cultuur | Begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|
Cultuur en Ontwikkeling | 655 | 627 | 644 | 17 | |
Openbaar bibliotheekwerk | 365 | 365 | 369 | 5 | |
Vormings en ontwikkelingswerk | 15 | 5 | 5 | - | |
Oudheidkunde en musea | 58 | 58 | 59 | 1 | |
Monumenten | 117 | 91 | 99 | 8 | |
Culturele en recr. voorz. | 101 | 108 | 111 | 4 | |
Sport | 1.353 | 1.608 | 1.568 | -40 | |
Sportdeelname | 125 | 159 | 144 | -14 | |
Sportaccommodaties | 895 | 1.097 | 1.082 | -15 | |
Sportterreinen | 332 | 352 | 342 | -10 | |
Zwembad | 946 | 976 | 1.015 | 38 | |
Zwembad De Wel | 848 | 878 | 916 | 38 | |
Aarweide | 98 | 98 | 99 | 1 | |
Totaal Lasten | 2.954 | 3.212 | 3.227 | 15 |
Thema Onderwijs en ontwikkeling
Lasten
Thema Onderwijs en ontwikkeling | Begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|
Lokale voorzieningen onderwijs | 943 | 929 | 992 | 63 | |
Leerlingenvervoer | 495 | 495 | 548 | 53 | |
Onderwijsbegeleiding | 94 | 94 | 92 | -2 | |
Voorzieningen onderwijs | 354 | 340 | 352 | 12 | |
Onderwijs en Huisvesting | 1.137 | 1.213 | 1.245 | 32 | |
Onderwijs | 18 | 18 | 18 | - | |
Onderwijshuisvesting | 1.119 | 1.087 | 1.126 | 39 | |
Ashram | - | 108 | 101 | -7 | |
Jeugd | 4.910 | 5.231 | 5.111 | -119 | |
Jeugd- en Jongerenwerk | 231 | 205 | 202 | -2 | |
Kinderopvang | 53 | 46 | 65 | 19 | |
Peuterspeelzalen | 322 | 307 | 300 | -7 | |
Jeugdhulp | 4.304 | 4.673 | 4.544 | -129 | |
Totaal Lasten | 6.989 | 7.373 | 7.349 | -25 |
Lokale voorzieningen onderwijs
Het aantal leerlingen dat gebruik maakt van het leerlingenvervoer is iets gestegen ten opzichte van 2016. Horizon heeft geen dependance meer in Alphen aan den Rijn, die kinderen gaan nu naar Gouda en dat betekent een kostenstijging.
Jeugd
De lasten voor kinderopvang zijn eenmalig hoger doordat met de harmonisatie van de peuterspeelzalen, de peuterspeelzaallocaties kinderopvanglocaties werden en er meer GGD-inspecties uitgevoerd moesten worden in 2017.
Toelichting Baten
Thema Zorg en leefstijl
Baten
Thema Zorg en leefstijl | Begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|
Zorg en Ondersteuning | -573 | -383 | -290 | 93 | |
Vreemdelingen | -284 | -51 | -50 | 1 | |
Wmo | -289 | -289 | -213 | 76 | |
Statushouders Zevenhoven | - | -44 | -27 | 17 | |
Volksgezondheid | 0 | -12 | -8 | 4 | |
Jeugdgezondheidszorg | - | -12 | -8 | 4 | |
Sociaal-cultureel werk | -26 | -26 | -28 | -2 | |
Club- en buurthuiswerk | -26 | -26 | -28 | -2 | |
Totaal Baten | -599 | -421 | -326 | 95 |
Zorg en ondersteuning
Binnen productgroep Zorg en Ondersteuning zijn de baten lager dan begroot. De eigen bijdrage die voor de Wmo wordt berekend, opgelegd en geïnd door het Centraal administratie kantoor (Cak).
De hoogte van de eigen bijdrage hangt af van het inkomen en vermogen van de klant. Dit is lastig vooraf in te schatten. Het aantal verstrekkingen op de hulp bij het huishouden blijft stabiel. De baten voor Statushouders Zevenhoven zijn de huuropbrengsten van de units in Zevenhoven. Dit financiële resultaat komt doordat de units niet volledig verhuurd zijn geweest in 2017.
Thema Werk en inkomen
Baten
Thema Werk en inkomen | Begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|
Inkomen | -2.473 | -3.291 | -3.543 | -252 | |
Inkomen | -2.473 | -3.291 | -3.543 | -252 | |
Werkgelegenheid | 0 | 0 | -1 | -1 | |
Werkgelegenheid | - | - | -1 | -1 | |
Totaal Baten | -2.473 | -3.291 | -3.544 | -253 |
Inkomen
Bij de baten is binnen Werk en Inkomen een meeropbrengst waarneembaar. Enerzijds wordt dit veroorzaakt door hogere inkomsten vanuit het Rijk (€ 85.000), maar anderzijds ook door hogere ontvangsten door terugbetalingen en ontvangsten van aflossingen van geldleningen.
Thema Vrije tijd en cultuur
Baten
Thema Vrije tijd en cultuur | Begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|
Cultuur en Ontwikkeling | -47 | -47 | -50 | -3 | |
Oudheidkunde en musea | -34 | -34 | -33 | 1 | |
Monumenten | - | - | - | - | |
Culturele en recr. voorz. | -13 | -13 | -16 | -3 | |
Sport | -460 | -596 | -581 | 15 | |
Sportaccommodaties | -392 | -528 | -510 | 19 | |
Sportterreinen | -67 | -67 | -71 | -4 | |
Zwembad | -539 | -509 | -559 | -50 | |
Zwembad De Wel | -539 | -509 | -559 | -50 | |
Totaal Baten | -1.046 | -1.152 | -1.190 | -38 |
Zwembad
De inkomsten voor zwembad De Wel zijn hoger dan begroot omdat rekening was gehouden met een terugloop in gebruik door het verhogen van de huurtarieven (waardoor begrote inkomsten ook zijn afgeraamd). Deze terugloop is echter uitgebleven, waardoor de huurinkomsten hoger uitvallen dan verwacht.
Thema Onderwijs en ontwikkeling
Baten
Thema Onderwijs en ontwikkeling | Begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|
Lokale voorzieningen onderwijs | -47 | -70 | -66 | 4 | |
Leerlingenvervoer | -12 | -12 | -10 | 2 | |
Voorzieningen onderwijs | -35 | -58 | -56 | 2 | |
Onderwijs en Huisvesting | -117 | -36 | -36 | 0 | |
Onderwijshuisvesting | -117 | -36 | -36 | - | |
Jeugd | -31 | -31 | -23 | 8 | |
Jeugd- en Jongerenwerk | -1 | -1 | - | - | |
Kinderopvang | -19 | -19 | -18 | - | |
Peuterspeelzalen | -12 | -12 | -4 | 8 | |
Jeugdhulp | - | - | - | - | |
Totaal Baten | -195 | -137 | -125 | 12 |
Toelichting Toevoeging Reserves
| Begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|
Toevoeging reserves | 98 | 660 | 660 | 0 | |
Zorg en Ondersteuning | - | 529 | 529 | - | |
Cultuur en Ontwikkeling | - | 33 | 33 | - | |
Onderwijs en Huisvesting | 98 | 98 | 98 | - | |
Totaal Toevoeging reserves | 98 | 660 | 660 | 0 |
Toelichting Onttrekking Reserves
| Begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|
Onttrekking reserves | -525 | -1.083 | -955 | 127 | |
Inkomen | - | - | - | - | |
Werkgelegenheid | - | - | - | - | |
Zorg en Ondersteuning | -94 | -468 | -431 | 37 | |
Cultuur en Ontwikkeling | -21 | -21 | -21 | - | |
Onderwijs en Huisvesting | -350 | -534 | -443 | 90 | |
Sport | -53 | -53 | -53 | - | |
Jeugd | -7 | -7 | -7 | - | |
Totaal Onttrekking reserves | -525 | -1.083 | -955 | 127 |
De lagere onttrekking aan de reserves is het gevolg van een aanpassing van het budget cliëntadviseur Wmo en eerder afgeraamde lasten met betrekking tot de nieuwbouw van het Ashram.